Piotr Tolsdorf - 505 298 020 panodlogorytmiki@gmail.com

Głos to Twoje narzędzie, służące do wyrażania siebie, komunikowania się ze światem.

Głos to Twój instrument, z którym jesteś każdego dnia.

Głos to część Ciebie, o którą szczególnie musisz zadbać.

Pokochaj siebie!

Pokochaj swój głos!

Wsłuchaj się w głos Twojego głosu.

#nietraćgłosu

Ostatnio bardzo mnie zaniedbujesz, a ja bardzo tego nie lubię. Nie lubię, kiedy krzyczysz – to szczególnie mnie męczy. Męczy do tego stopnia, że odmawiam współpracy z Tobą. Wrzuć na luz, zrób głębokie wdechy i uspokój się. Oboje potrzebujemy spokoju. Unikaj stresu. Tak, wiem, zabrzmiało jak hasło z kiepskiej reklamy. Kiedy się denerwujesz wypróbuj tego:

  • Nabierz powietrze – 5 sekund.
  • Wstrzymaj powietrze – 5 sekund.
  • Wypuść powietrze – 5 sekund.
  • Pauza – 5 sekund.

Całą sekwencję powtórz 10 razy. Gwarantuję, że poczujesz się lepiej nim ukończysz całe ćwiczenie 🙂

Tego nie znoszę.

Nie znoszę, kiedy celowo mnie obniżasz. Pewnie chcesz brzmieć wtedy poważniej, dostojniej, ale strasznie mnie to obciąża. Czemu nie lubisz mnie takim, jakim jestem? Jestem Twój, jestem jedyny w swoimi rodzaju. Na świecie nie ma nikogo innego z takim głosek, jak Twój. Zaakceptuj mnie i dbaj o mnie.

Wiesz jak to jest, kiedy próbuje się przejść przez gęste zarośla? Można się nieźle pokaleczyć. Ze mną jest tak samo, kiedy przeciskasz mnie przez zaciśnięte zęby. Zdaję sobie sprawę, że nie robisz tego celowo. Jeśli jednak robisz, to … nie rób tak. Daj znać żuchwie, aby zrobiła nieco więcej miejsca dla mnie. A może musisz wybrać się do fizjoterapeuty stomatologicznego, aby sprawdził czemu nie dogadujesz się z żuchwą?

Zadbaj o mnie.

Zrezygnuj z nikotyny, pij dużo wody, zadbaj o nawilżenie powietrza w miejscach, w których często przebywasz. Zafunduj mi (i sobie też) kilka minut ćwiczeń rozluźniających. Kiedy poczuję, że Twoje ciało jest zrelaksowane, wtedy i ja lepiej działam – jestem wtedy cieplejszy, pewniejszy i nie męczę się tak szybko.

 

Mrucz mną.

Odciążaj krtań, wydobywaj mnie z gardła na powierzchnię. Mrucz i szukaj wibracji. Znajdziesz je na twarzy, na nosie, w okolicach warg, czoła, czubku głowy, zatok. Mrucz mną, a będę dźwięczny, wibrujący, będę silny bez wysiłku.

Szeptaj mną.

Daj mi czasem odpocząć. Szeptanie jest fajne, daje odpocząć strunom głosowym. Za to wargi… te się muszą napracować, aby ktoś coś zrozumiał. Szeptaj mną wiersze, ulubione teksty piosenek, tekst, który właśnie czytasz. Słuchaj szeptu – to naprawdę relaksuje.

 

Pozwól innym się zrozumieć.

Jeśli chcesz, aby wszyscy rozumieli co mną przekazujesz, musisz trochę poćwiczyć. Zajmij się wargami, parskaj, ziewaj, uśmiechaj się, rób „dzióbkiem” dziwne zawijasy. Wydłużaj [r] aż do przesady. Niech Twój język zrobi sobie prawdziwą dyskotekę. Czytaj na głos krótkie teksty, felietony, opowiadania. Zmieniaj intonację, ale nie odbiegaj znacznie od tej, która jest dla Ciebie najwygodniejsza.

Nie rób sobie krzywdy.

Mam teraz wielką prośbę… nigdy nie ćwicz z korkiem! Tak, wiem, że takie ćwiczenia są niezwykle popularne. Wystarczy włożyć korek między górne i dolne siekacze i coś tam mówić… Uważaj jednak… Możesz sobie uszkodzić staw skroniowo-żuchwowy. Mało tego, uniemożliwiasz żuchwie jej naturalne opadanie. Nadmienię jeszcze problem z naturalnym oddychaniem. Jeżeli tak bardzo lubisz korki to… zostaw je w butelce wina – tam doskonale spełnią swoją rolę.

Dbaj o mnie, bo jestem dla Ciebie.

Doceń mnie… i siebie.

Rozwijaj mnie.

Dziel się mną ze światem.

Mów mną miłe uszom dźwięki.

Piotr Tolsdorf 

 

Bibliografia

Łastik A., Poznaj swój głos, Warszawa 2002.

Kataryńczuk – Mania L., Kowalkowska I., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.

https://forumlogopedy.pl/artykul/cwiczenia-pomocne-w-opanowaniu-technik-plynnego-mowienia

https://easyvoice.pl/czytelnia/logopedycznie-o-glosie/1232/pozycja-spoczynkowa-zuchwy

https://www.purevoice.pl/dlaczego-cwiczenia-z-korkiem-sa-zle/